What’s in a name?

Jean had ook een naam voor ons attractiepark bedacht : Droomland.
Leuke naam. Vriendelijk. Veel ruimte voor fantasie. Top!
Maar toen we de naam deponeerden bij het Merkenbureau bleek er al een beddenspeciaalzaak te zijn die zo heette.
Shit!
Nu moesten we een andere naam zoeken.
Maanden zijn we hiermee bezig geweest.
Spelen met onze eigen namen, Engelse namen, fantasienamen …… noem het maar op.
De ene na de andere naam werd bedacht en weer verworpen.
Niet origineel genoeg, bekte niet lekker, moeilijk uit te spreken…..
We hadden de grove lijnen van ons concept inmiddels helder: ons attractiepark zou starten met een grote hal, net zoals in Istanbul, en we zouden starten met de doelgroep jonge gezinnen: ouders met kinderen in de basisschoolleeftijd.
Nou die leeftijd kende ik als geen ander na 16 jaar op een basisschool te hebben gewerkt!
En terwijl we nog bezig waren met het bedenken van die naam viel me iets op.
Ik vertelde als juf graag verhaaltjes en las elke dag gepassioneerd voor.
De verhalen en boeken waarbij de kinderen van alle klassen écht aan mijn lippen hingen, gingen altijd over toveren.
Ik hoefde maar een magische spreuk te verzinnen, een gruwelijk heksenstem na te doen of een magische toverkunst voor te lezen en de kinderen verloren zich helemaal in het verhaal. Muisstil was het dan.

“Toveren was voor iedereen, toveren was hot.”

Klassikaal werd er gehuiverd of voelden we de opluchting als alles gelukkig toch weer goed afliep.
En opeens wist ik het gewoon: ons attractiepark zou Toverland gaan heten! Ik stuiterde van blijdschap, zo goed voelde deze naam.
Wij zouden de fantasie en de hoop die toveren bracht als centraal thema gaan voeren in ons park. Wij zouden de magie levend houden in Toverland!
Na enige aarzeling zag Jean ook de kracht van die naam en werd het Toverland.
In de beginjaren was die naam perfect.
Vervolgens sprak hij ook een periode tegen ons: toveren werd geassocieerd met kinderachtig en dat sprak niet in  ons voordeel.
Zal wel een kinderachtig park zijn……
Ik heb me wat moeten verdedigen tegen die naam!
Ik heb ook mensen uitgedaagd: oké als jij een betere naam weet, mag jij het zeggen.
En dan werd het steeds heel stil!
Met het uitkomen van de boeken en films van Harry Potter, Lord of the Rings en Avatar kwam er een einde aan deze vooroordelen.
Jong en oud genoot van deze films. Toveren was voor iedereen, toveren was hot!
En nu, 15 jaar later is de naam precies wie en wat we zijn.
Het thema toveren geeft ons oneindige mogelijkheden m.b.t. attracties en thema- gebieden. Het mooie van toveren, het spannende van toveren, soms de angst voor toveren en bovenal de kracht van toveren: In Toverland loopt alles natuurlijk goed af! Wij zijn van de happy endings, hoe mooi is dat?
De visie van Toverland is:  Gelukservaringen creëren.
Nou….. Als er iets magisch is, is het wel samen zoveel mogelijk mooie momenten beleven.
En dat is wat wij doen!
En ik ben er trots op dat Jean  ik al die jaren voor onze naam  zijn blijven staan, ook al was de druk soms heel groot.
Diep in mijn hart wist ik dat dit de enige naam was die écht de lading dekt van wie wij zijn en wat wij doen.
Dat het een kwestie van tijd zou zijn dat ook de wereld om ons heen deze intentie zou voelen en begrijpen.
What’s in a name? Everything!

Vorige bericht

Plaats een reactie